Tuesday 12 January 2016

Teringat Dia Lagi

Jam menunjukkan waktu yang baru memasuki jam tiga suku pada pagi tadi. Aku terjaga dari lena  dan dia yang pertama yang ada dalam fikiranku di saat itu. Serasakan inginku bertanya padamu takdir yang lama di sana. Mengapakah aku diperlakukan dengan beban cinta yang kecewa? Entah kenapa mudah saja ingatan tentangnya kembali sedangkan aku yang bersusah payah cuba untuk melupakannya setiap hari dan setiap malam. Orang kata kalau kita teringat pada seseorang, ada kemungkinan yang orang itu juga sedang memikirkan kita.

Ah! Mana mungkin? Sedangkan dahulu aku sahaja yang bersungguh untuk mempertahankan segalanya malah ditinggalkan bergitu sahaja tanpa khabar berita. Tahu-tahu dia sudah pun ada pengganti. Inikan pula di waktu ini, siap block aku kat watssapp, twitter bagai. Aku tidak pasti dia sengaja ataupun dia terlupa untuk block aku di instagram. Walau aku cuba sedaya upaya untuk melupakannya, jauh di sudut hati aku masih lagi tersimpan kenangan tentang dia sewaktu kita bersama. Biarpun hanya buat seketika. Lalu aku pun membuat keputusan untuk menjenguk akaun instagram miliknya.

Wajah itu, masih lagi dalam ingatanku. Terimbas semula kata-kata dan masih lagi aku ingat lembut suaranya, manis. Siapa sangka yang dahulunya aku sangka madu kini telah menjadi racun berbisa. Setelah teringat pada kisah pahit yang membuatkan kami terpisah selamanya, aku hentikan semuanya dan cuba untuk kembali tidur. Tetapi fikiranku kacau, aku tidak dapat lagi untuk tidur. Seakan tiada bernyawa aku berbaring di atas katilku sambil merenung pada kegelapan. Gelap gelita, aku biarkan diri aku dalam keadaan itu untuk beberapa jam sebelum aku menghanyutkan diriku semula ke dalam tidur. Dalam beberapa jam itu, tidak henti aku fikirkan tentang dia, dia dan dia lagi.

Entah apa khabarnya, sihat ke, macam mana hidup dia? Kali terakhir aku dapat maklumat hasil penyelidikan aku sendiri, dia sudah tidak bekerja di tempat kerjanya yang dulu lagi. Tetapi entahlah dia kerja dekat mana. Dulu pernah dia memberitahu aku dia ingin berkerja di suatu tempat. Pernah juga aku pergi ke sana untuk menjenguk, manalah tahu kalau boleh terjumpa. Bukannya aku nak sangat jumpa dengan dia, sekadar dapat tengok dari jauh pun jadilah. Tapi sayangnya  tidak nampak pun kelibat si dia.

Orang dulu-dulu kata, kalau tak dapat tengok muka, tengok pangar rumah pun jadilah. Beberapa kali juga aku lalu daerah rumah dia, tapi itulah, belum pernah terjumpa lagi. Entah macam mana reaksi kami masing-masing kalau terserempak suatu hari nanti. Tentu rasa janggal. Dari apa yang aku tahu tentang dirinya, dia pasti tidak akan memandang aku, apa lagi mahu menegur. Dia akan cuba sedaya upaya untuk mengelakkan diri dari aku.

Walaupun aku yakin semua ini bukan salah aku seorang, aku tidak mahu menyalahkannya. Biarlah semuanya berakhir tanpa sembarang penjelasan dan menjadi tanda tanya sejak dia memilih untuk melangkah pergi dari hidupku. Aku? Biar aku bangkit semula dari kelemahan untuk mencari sedikit kekuatan dan semoga dengan itu, akan aku teruskan hidup.


Diari Hati Perindu

No comments:

Post a Comment