Tuesday 21 June 2016

Lupakan Sahaja Semuanya

Aku cuba buang semua yang ada pada masa lalu. Aku letih, setelah aku cuba berkali-kali untuk memperbaiki keadaan. Bukannya aku ingin lari dari masalah sendiri, tetapi apa gunanya seandainya hanya aku yang berusaha tetapi pihak sebelah tidak pernah mengambil peduli tentang apa yang aku sedang lakukan untuk kami.


Penat. Aku cuba menipu diri sendiri bahawa aku tidak mengapa. Aku menipu diri aku yang sememangnya sedang sedih, lelah, hancur dan hampir putus asa. Aku senyum, aku ketawa untuk menutup semua perasaan yang sedang aku rasakan. Tetapi siapalah yang dapat meneka disebalik bibir yang tersenyum dan ketawa ketawa ini, tersebunyi seketul hati yang sedang menangis. Ingin sekali aku campakkan segala kenangan, ingin sekali aku padamkan semuanya.


Terkadang aku fikir, mungkin lebih mudah jika aku tiada hati dan perasaan untuk semua disekelilingku. Mungkin masanya untuk aku menghiraukan semuanya, kebalkan hati, jadi seorang yang kejam. Tetapi aku tidak mampu menjadi sekejam itu. Itu bukanlah sifatku. Aku hanya minta supaya aku dapat menjadi kuat untuk menempuhi semua ini. Aku hanya ingin menjadi kuat untuk berdiri bersendirian.


Aku tidak mahu lagi ada apa-apa kaitan walau sejenak dalam ingatanku tentang masa lalu yang amat menyakitakan dan pedih itu. Aku ingin mulakan hidup baru dengan akal yang tenang. Aku mahu bebas melakukan apa sahaja tanpa ada sebarang imbasan tentang masa lalu.


Diariku.

No comments:

Post a Comment